Активност (деца до 7 година)

Доведите децу до апотекарског врта и распоредите их око врта или испред слике човека, у зависности од броја деце у групи.

Кратка прича о лековитим биљкама
У нашем народу постоји веровање да за сваку болест постоји лек у природи. Лековите биљке се од давнина користе у лечењу болести, олакшавању болова, зарастању рана и сл. Од биљака се припремају различити чајеви, мелеми, капи, раствори итд. Савремена научна медицина је преузела нека од народних сазнања о лековитости биљака и искористила их за припрему лекова у фармацеутској индустрији.
Питања:
– Где се купују лекови? (У апотеци.) Како се зове место где расту биљке? (Башта, врт.) Како се зове ово место где расту лековите биљке? (Апотекарски врт – башта.)
После уводне приче о лековитим биљкама, разговарајте са децом да ли они знају за неке од биљака које се користе за лечење. Питања:
⦁ Како се лечите када се разболите?
⦁ Да ли пијете чајеве? Које чајеве пијете?
⦁ Да ли сви чајеви исто миришу?
⦁ Да ли је неки чај горак?


Активност 2.
Делови људског тела – глума
Деца посматрају слику – мозаик људског тела. Нека од њих могу да препознају поједине органе. Питајте их да вам их покажу.
Распоредите троје деце на три различита органа и започните игру – глуму. Током активности, настојте да сва деца учествују у игри и да током распоређивања нове групе, децу поставите на друге органе у односу на претходну групу, тако да на крају игре буду обухваћени сви органи (неки ће бити обухваћени више пута, што само учвршћује знање деце о њима).
Игру водите тако што причате причу о сваком органу, а дете глуми пратећи вашу причу.
Плућа
Замислите да сте плућа и да је у вас ушла бактерија и покушавате да је избаците напоље тако што кашљете. (Дете кашље.) Бактерија је опасна и све више кашљеш, али чај једне биљке ће ти помоћи да брже избациш непријатеља напоље. То је мајчина душица. Детету се даје у руке мајчина душица, оно јако издахне, побеђује бактерије и на место плућа ставља саксију са мајчином душицом.
Стомак
Замисли да си стомак који се прехладио, јако те боли, савија, грчи се и завија. Помоћи ће ти топли чај од нане. Детету се даје саксија са наном, оно се усправља и протрља стомак и на место стомака оставља саксију са наном.
Кожа
Замисли да те је ујео неки инсект и да те страшно сврби кожа, увијаш се, чешеш се свуда и баш ти смета, пошто на кожи имаш и раницу. Здравац је биљка која ће ти помоћи. Листом здравца намаже се место које те сврби или где имаш раницу. Детету се даје здравац, оно одахне и престаје да се чеше, а саксију са здравцем ставља на површину коже.
Јетра и жучна кеса
Замислите да сте управо ручали и да почиње да вас боли стомак са десне стране. Ух, баш је непријатно, савијаш се и јаучеш, мора да је камен у жучној кеси. Сад вам може помоћи чај од бршљана. Дете се усправља, узима саксију са бршљаном и ставља је на место јетре и жучне кесе.
Крвни судови
Ух, нешто си убледео, мало ти се врти, крвни притисак ти је низак и сав си успорен, крвоток је мало успорен. Уље рузмарина ће да побољша крвоток и подигне крвни притисак, а још и лепо мирише. Дете узима саксију рузмарина и ставља је на место крвних судова.
Глава
Дете се држи за главу, дуго не може да заспи, а тако се осећа уморно и исцрпљено. Чај од лаванде ће сигурно помоћи. Дете се опоравља и ставља лаванду на место главе – мозга.


Уво
Дете се држи за уво и жали се да га јако боли. Помоћи ће му сок из листа чуваркуће који се укапа у уво. Дете добија саксију са чуваркућом, „нацеди сок из листа“ у уво. Каже да је бол прошла и саксију ставља на место где је уво на слици људског тела.
Стомак, црева
Дете се држи за стомак који је надувен и болан. Данима није ишао у тоалет. Огрозд ће помоћи. Поједе се неколико бобица огрозда и тегобе брзо нестају. Дете узима саксију са огроздом и ставља је на средишњи део стомака.
Глава (за повећање памћења и концентрације)
Дете је замишљено и покушава да брзо научи нову песмицу. Док учи помоћи ће му чај од жалфије. Дете узима саксију са жалфијом, рецитује песмицу (било коју) и ставља жалфију на место главе.
Јак као дрен
Дете стоји са стране, испрсило се пева, показује мишиће, пуца од здравља. У руке му се даје саксија са дреном које се у народу сматра магичним дрветом. Људи су га садили близу куће верујући да штити породицу и доноси здравље и дуговечност.

Активност 1. (деца од 8 година и одрасли)

Кратка прича о лековитим биљкама

У нашем народу постоји веровање да за сваку болест постоји лек у природи. Лековите биљке се од давнина користе у лечењу болести, олакшавању болова, зарастању рана и сл. Од биљака се припремају различити чајеви, мелеми, капи, раствори итд. Савремена научна медицина је преузела нека од народних сазнања о лековитости биљака и искористила их за припрему лекова у фармацеутској индустрији.
Ученици обилазе врт и посматрају биљке у њему. Учесници се деле у 4 групе. Свака група добија 3 биљке. Сваку биљку треба да поставе на онај орган људског тела на који биљка има лековито дејство.
Учесници распоређују биљке.
Кад их распореде, добијају текст о лековитости биљака из апотекарског врта (или се ученицима чита текст).

Активност 2.

Када прочитају текст или након слушања о лековитости одређених биљака, ученици могу да оставе биљку на истом органу, или да је помере на други орган уколико мисле да је потребно.
Водитељ радионице даје обавештење да неке од биљака имају лековито дејство на већи број органа, али даје обавештење и о најчешћој примени сваке од биљака у народној медицини.


Активност 3. (Проф. др Горица Ђелић)

Циљ активности је да деца препознају биљне делове и улоге које имају. Такође, деца непосредно уочавају да неки биљни делови својим изгледом личе на одређене људске органе и да повољно утичу на рад баш тих органа.
Потребан материјал:
⦁ Шаргарепа, парадајз, пасуљ, орах, маслачак
⦁ Фотографије ока, срца, бубрега и мозга
⦁ Радни листови за цртање
Децу у активност уводимо питањима: – Зашто жива бића једу? Која је храна здрава? Да ли волите поврће? Које поврће волите? Шта је воће? Које воће волите?
Покажите деци једну биљку у вашој близини, нпр. маслачак и поставите им питање да именује поједине делове биљке: стабло, лист, цвет. Питање: – Који део биљке се налази у земљи?
Покажите деци донете делове биљака. Кад их деца препознају, поставите им питања и водите разговор…
⦁ Шта је шаргарепа? Који део биљке је шаргарепа? (Корен.) За шта служи корен биљци? (Причвршћује биљку и упија воду и хранљиве материје из земље.)
⦁ Шта је парадајз? Који део биљке је парадајз? (Плод.) Шта се налази у плоду? (Семе.) Шта је пасуљ? Који део биљке је зрно пасуља? (Семе.) Ако посадимо семе пасуља у земљу шта ће да се деси? ( Израшће пасуљ – нова биљка.) Шта је орах? Који део биљке је орах? (Плод.)
Пресећи шаргарепу (попречно) и упутити децу да упореде изглед шаргарепе са сликом ока. Указати на сличности. Навести да је коришћење шаргарепе неопходно за добар вид (лек). Закључак – шаргарепа је и храна и лек.
Пресећи парадајз на пола и упоредити са сликом срца. Навести да је коришћење парадајза неопходно за рад срца (лек). Закључак – парадајз је и храна и лек.
Упоредити пасуљ (храна) и бубрег са слике. Навести да је пасуљ поспешује рад бубрега (лек).
Скрцати орах (храна) и раздвојити га, па га упоредити са сликом мозга у лобањи. Навести да употреба ораха обезбеђује здравље мозга (лек).

Активност 4. Прављење биљних препарата (Проф. др Горица Ђелић)

Ова активност може да се реализује у Школском биолошком центру или у установи.

Потребан материјал:
⦁ Нана, матичњак, корен слеза
⦁ Коприва, бели лук
⦁ Кафена кашичица (за корен, кртолу, ризом;семе.)
⦁ Супена кашика (за листова, цветове)
⦁ 50% алкохол
⦁ Стаклене флаше
Припрема чајева
Од једне биљке (нпр. од нане, од камилице, од мајчине душице) или од две до шест биљака (нпр. нана и матичњак);
Пре припреме указати :
⦁ да користимо супену кашику за листове, а кафену кашичицу за корен;
⦁ зашто једну врсту чаја правимо са врелом водом, а зашто са прохлађеном водом?
⦁ Ставити да проври 200 ml воде, склонити са рингле, ставити супену кашику листа нане или матичњака, оставити да стоји 5 минута, процедити.
⦁ Ставити да проври 200 ml воде, оставити да се охлади и додати кафену кашичицу корена слеза, оставити 2 сата, процедити.
Израда тинктуре
Тинктуре се добијају растварањем осушених или свежих биљака у разблаженом алкохолу. Тинктуре су много јаче и концентрованије од чаја. Само 2-3 капи тинктуре једнаке су, чак јаче, од целе једне шоље чаја. Уколико алкохол смета за конзумирање тинктуре, дозу тинктуре треба укапати у топао чај или прелијете топлом водом и сав алкохол ће испарити.
Коприва
⦁ Прављење тинктуре:
50 g исецканог корена коприве и 150 g ситно исецканог листа и стабла коприве, прелити са литар љуте комовице или 50% етил алкохолом. Стоји на топлом месту 15 дана и свакодневно се промућка.

Коришћење:
Процеди се  и пије 3 пута дневно, по 15 капи у пола чаше воде, пола сата пре јела. Користи се код анемије, спречава алергијске реакције, код реуме…
Бели лук
⦁ Прављење тинктуре:
Очистити и ситно исецкати 200 g белог лука, прелити са 1 литар 40% етила алкохола. Оставити да стоји 14 дана на сунцу или на топлом месту. Током дана, боцу треба протрести неколико пута. После 14 дана процедити. Ова тинктура може стајати целу годину.

Коришћење:
Узима се 15-20 капи дневно, један сат пре ручка. Користи се за прочишћавање крвних судова, против прехладе и грипа, за избацивање нагомиланих токсина из организма, против свих врста паразита.